Another great site

Om du gillar min blogg, då kommer du antagligen att gilla den här sajten - http://www.aynrand.org/ .



Om du tycker att mina åsikter är tankeväckande, och undrar var du kan djupare utforska dem rekommenderar jag att du läser Ayn Rands idéroman, Och världen skälvde. Du kan köpa denna roman här - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175665565 .

Kolla min ezine - www.radikalen.se .

Tuesday, May 18, 2010

Lars Vilks och den svenska statens ansvar

Victoria Thoors skriver här på Newsmill [Jag skrev detta inlägg ursprungligen som ett motinlägg mot Victoria Thoors på debattsajten Newsmill på våren av år 2010.] att det är Lars Vilks som borde be om ursäkt. Hon skriver – ”bättre sent än aldrig”.

Varför skriver inte Victoria Thoors att de muslimska extremisterna som har hotat med att de ska mörda Lars Vilks, och som faktiskt har satt en del mordförsök mot honom i verket, skall be om ursäkt? Att försöka mörda någon är faktiskt ett oerhört allvarligt lagbrott.

Men att förolämpa människors religion däremot, är på sin höjd oartigt.

Och svenska kommunister har förolämpat Sveriges kristnas´ religion många gånger. Victoria Thoors klagar på att Lars Vilks har visat ”stötande klipp där muslimer medverkar i sexuella akter som går emot deras tro”. Ja – och? Svenska konstnärer med vänstersympatier har gjort ”konstverk” där Jesus Kristus deltar i sexuella akter som går emot den kristna tron. Om inte jag minns fel gjordes ett ”konstverk” här i Sverige för några år sedan, som framställde Jesus som en ”läderbög” (ursäkta uttrycket, jag avser inte att själv ringakta de homosexuella), och han avbildades deltagande i en sexuell akt med en man. Och denna ”konstverk” visades upp offentligt, om jag inte minns fel. Om de svenska kristna kan förväntas tåla sådana provokativa konstverk – varför skall vi inte ha lika höga förväntningar på muslimerna att uppvisa tolerans för avvikande åsikter om deras religion?

Och jag är ingen hycklare. Jag är anhängare av en kontroversiell filosofi, som kallas för objektivismen. Och denna filosofis upphovskvinna, Ayn Rand - som var av judisk påbrå - har ofta liknats vid nazisterna. Men jag kräver inte att de uslingar som smäder Ayn Rand på detta grova sätt skall utsättas för mord, eller ens censur. Jag respekterar yttrandefriheten.

Det är visst någon som inte tar sitt ansvar här. Men det är inte Lars Vilks som felar. Det är den svenska staten som inte tar sitt ansvar. Den svenska staten har en förbannad skyldighet att skydda samtliga svenskar mot våldshot. Även konstnärer som förolämpar religioner.

Det är faktiskt en del av yttrandefriheten att man har rätt att göra yttranden som somliga upplever som förolämpningar. Jag har själv utsatts för förolämpningar, utan att få för mig att jag skulle mörda min förolämpare. Organet för Fria Moderata Studentförbundet, Svensk Linje, skämtade i ett nummer för några månader sedan att jag, henriku (och de nämnde mig vid namn), var ”Sveriges ledande sadist” (om jag minns orden rätt, de kallade mig i alla fall för ”sadist”). Men jag tog inte illa upp – jag tyckte bara att det var en kul grej (om du undrar varför Svensk Linje drog till med att skämta att jag är "Sveriges ledande sadist" så ska du veta att jag råkar vara "kinky", som man uttrycker det på det engelska språket).

Vad skall den svenska staten göra för att skydda Lars Vilks mot våld från militanta islamister, som anser att han förolämpar deras religion? Den bör ställa dessa islamister inför rätta för samtliga eventuella mordförsök, eller anstiftan till mord, och döma dem till långa fängelsestraff! Om en islamist anser att han har en rätt att använda våld mot Lars Vilks, för att han (islamisten) inte gillar Vilks´ kritiska inställning till Islam – vilka rationella argument kan då samma islamist tillgripa när vi svenskar använder våld mot honom (islamisten) för att vi inte gillar hans åsikter? Om islamister har en rätt att använda våld mot svenskar vars åsikter de råkar ogilla - har inte då vi svenskar en rätt att använda våld mot islamister vars våld vi ogillar? Och om islamisterna inte gitter vara logiska och rationella – ja, då kan vi inte handskas med dem på annat sätt än det som vi använder för att handskas med irrationella och vilda djur. D.v.s. våld!

Vi svenskar som sätter värde på friheten har inte råd att försöka blidka islamisterna som hatar friheten. Om vi ger dem ett lillfinger kommer de att ta hela armen. Om vi tillåter dem att komma undan med att hota modiga dissidenter som Lars Vilks, kommer de bara att uppmuntras till att fortsätta att hota dessa dissidenter. Och resten av oss också så småningom. Om vi är ”snälla” mot islamisterna, kommer de inte för den skull att bli tacksamma och ”snälla” mot oss tillbaka. De kommer bara att utnyttja vår ”snällhet” för att blåsa oss på vår frihet. Du vet hur det är med en brottsling. Om du försöker blidka honom genom att vara snäll mot honom, kommer han bara att våga försöka göra dig ännu mera illa.

Det går inte att kompromissa med religiösa fanatiker vars vilja är att döda dig.

Under det kalla kriget fanns det kommunister här i Sverige som ville att vi skulle rusta ner, för att inte ”provocera” Sovjetunionen. Dessa kommunister gick Moskvas ärenden. Idag finns det vänstermänniskor, som Victoria Thoors (antagligen, jag vet inte säkert om hon är vänster), som förespråkar att vi skall ge vika för de islamistiska totalitärerna. På samma sätt som många av de inhemska kommunisterna förr i tiden ville att vi skulle låta bli att försvara oss mot Sovjetunionen, vill många av dagens multikulturalister att vi skall låta bli att försvara oss mot den islamistiska totalitarismen. Låt dem inte lyckas! På samma sätt som Sovjetunionen kunde besegras under 1900-talet, kan islamismen besegras under 2000-talet. Det gäller bara att inte ge vika! Svenska staten måste ta sitt ansvar för att skydda Lars Vilks - och resten av oss också - mot de reaktionära islamistiska våldsverkarna.

No comments:

Post a Comment