Jan Myrdal är en inbiten kollektivist. Detta
förhållande är grundorsaken till att han har så kapitalt fel om så mycket.
Jan Myrdal är en socialist - en socialist som
kombinerar socialismen med nationalismen. En nationell socialist. Därför förmår
Jan Myrdal att vara lika kallblodig inför massmord på oskyldiga människor som
exempelvis Adolf Hitler var. Hitler var ju också en kollektivist.
Det är inte konstigt att kollektivister förmår vara
likgiltiga inför miljontals människors död (en av Jan Myrdals favorita hjältar,
Mao Zedong, uppskattas ha varit ansvarig för uppemot 150 miljoner oskyldiga
kinesers död). En kollektivist menar att enskilda människor bara är fragment av
kollektivet. Kollektivet är värdeenheten och utgångspunkten. Om en enskild
människa mördas - vad betyder det i en kollektivists ögon? Det är bara
en tillfällig minskning av kollektivets storlek. Kollektivet består -även
om miljontals av dess beståndsdelar mördas.
Och vem som mördar spelar en stor roll tycker
kollektivisten. Om medlemmar av ett främmande kollektiv mördar
kollektivets medlemmar – då är det ett jättelikt brott. Om amerikaner dödar
vietnameser eller kambodjaner i ett krig mot totalitarismen - då är det fråga
om ”folkmord” och ”imperialism”. Men om kollektivets egna mördar andra
medlemmar av kollektivet – då är det inget att orda om. Om Mao mördar kineser
eller om Pol Pot mördar kambodjaner - då är det blott och bart en
”intern angelägenhet” och ”suveräna nationers rätt att sköta sina egna
affärer”. Och kollektivismens filosofi påbjuder att utlänningar inte skall
lägga sig i. Massmord ska kunna pågå ostört om bara massmördaren(na) tillhör
offrens eget kollektiv.
Så en kinesisk eller kambodjansk härskare har rätt att
mörda miljontals kineser eller kambodjaner – medan en amerikansk soldat är ett
moraliskt monster om han "mördar" - eller rättare sagt dödar -
en enda vietnames eller kambodjan. Det är skillnad på folk och folk, enligt
kollektivisten. Somliga är mera jämlika än andra. Kommunistiska härskare
har rättigheter (nämligen att mörda) som vanligt folk saknar.
Men kollektivistens grundpremiss, att kollektiv i sig
har rättigheter, är en irrlära. Det existerar inget kollektiv! Egentligen.
Det finns ingen entitet ”kollektivet”. En nation är inte
som en korallkoloni. Ett ”kollektiv” är bara ett stort antal enskilda
människor. Dessa enskilda människor har oförytterliga rättigheter - men
kollektivet de utgör har inga. Om ”kollektivet” vore en entitet, om den
hade en egen själ – var finnes då den kollektiva hjärnan? Nej, ingen medlem av
kollektivet kan leva för en annan medlem av kollektivet. På samma sätt som
ingen människa kan andas för en annan människa eller smälta maten åt en annan
människa, kan ingen människa tänka för en annan människa eller leva för en
annan människa.
Och om en människa dör, då är hon död. Oavsett hur många
andra medlemmar av samma kollektiv överlever. Om t.ex. Jan Myrdal själv dog
skulle inte han ha någon glädje av att jag, eller rentav tio miljoner andra
svenskar, fortsatte att leva. Han skulle inte uppleva något för att vi levde -
för han skulle inte finnas till längre. Varje människas liv är ett värde som aldrig
kan ersättas av en annan människas liv. Eller ens av flera miljarder andra
människors liv.
Och vilka rättigheter man har beror inte på vilket kollektiv man
tillhör. Man förlorar inga rättigheter för att man tillhör ”fel”
kollektiv. Negrer har samma rätt till frihet som vita. Och kineser och
kambodjaner har samma rätt till liv som svenskar. Och man erhåller inga extra
rättigheter för att man tillhör ”rätt” kollektiv. Att jag är vit ger mig
ingen rätt att förslava negrer. Och att Mao Zedong var en kines, och att Pol Pot
var en kambodjan, gav dem ingen som helst rätt att mörda kineser respektive
kambodjaner.
Och alla människor i världen är medmänniskor. Vi innehar
en rätt att hjälpa varandra. Om en medlem av Viet Cong kommer till en by i
Sydvietnam med avsikt att mörda en välmående bonde, eller en statstjänsteman,
har bondens eller tjänstemannens grannar all rätt i världen att försvara dem
mot mordförsöket. Och om en hel armé av kommunistiska terrorister invaderar den
del av sitt land som de ännu inte har lyckats med våld ta kontrollen över, och
det är uppenbart att de avser att kränka sina landsmäns oförytterliga
rättigheter - då har samtliga av världens fria länder, om de så
vill, en moralisk och rätteligen laglig rätt att gå in och bekämpa de
kommunistiska terroristerna med militärt våld.
USA gjorde sig därför inte skyldig till någon moralisk
förseelse mot Vietnam eller Kambodja, bara för att landet ingrep i kriget som
redan pågick där. Om amerikanska soldater begick enskilda krigsbrott under
kriget, då felade de. Men att ingripa i sig, det var inte ett brott.
Diktaturen Nordvietnam hade inga rättigheter. Och mördarna som utgjorde
Hanoi-regimen hade heller ingen rätt till makten. De hade förverkat den rätten
för länge sedan.
Däremot begick vänsterpresidenterna Kennedy och Johnson
brott emot de egna amerikanska medborgarna, när de förde in USA i
Vietnamkriget. Därför att USAs egna intressen inte stod på spel. USAs
inblandning i Vietnamkriget var altruistisk - precis som USAs
räddning av Sovjetunionen under Andra världskriget (minns "Lend-Lease
programmet") var altruistisk. Det spelade ingen nämnvärd roll för USAs
intressen om ett fattigt land på andra sidan jordklotet, som Vietnam (eller
Sydvietnam), blev kommunistiskt. Det vore verkligen synd om invånarna i
Sydvietnam om de förslavades av kommunisterna - men den saken angick
inte USA. Kennedy och Johnson - dessa altruistiska smygsocialister och
cyniska maktmänniskor! - de hade ingen rätt att skicka unga amerikanska
män in i döden på slagfälten för att rädda vietnameserna. De unga amerikanska
männen hade en rätt att leva för sin egen skull. Ingen annan hade någon rätt
att offra deras liv för att rädda vietnameserna. På vilket sätt var det
amerikanernas fel att kommunisterna ville förslava Sydvietnam utöver det redan
förslavade Nordvietnam? Vad hade amerikanerna gjort för att dra på sig en
skyldighet att offra sig för att rädda vietnameserna?
Ett fritt land har en rätt, men inte en skyldighet,
att kriga för att störta diktaturregimer i andra länder närhelst de bedömer att
det ligger i deras egna intressen att göra så. En diktator har inga
rättigheter. Oavsett om han är en härförare som heter Djingis Khan, om han är
en nazist som heter Adolf Hitler eller om han är en kommunist som heter Pol
Pot.
Och det är diktatorn som sätter igång våldsanvändningen.
En diktator är definitionsmässigt en härskare som använder angreppsvåld mot
sitt eget folk. Så snart diktatorn har tagit makten, om inte tidigare, har han
satt igång angreppsvåldet mot sitt eget folk. Och grannarna borde vara medvetna
om att om diktatorn inte ens drar sig för att använda angreppsvåld mot sitt eget
folk - då kommer han inte att dra sig för att använda angreppsvåld mot
grannfolken heller, närhelst han tror att han kan tjäna på det och att han kan
komma undan med det. Hitler nöjde sig inte med att ”bara” förtrycka tyskarna
- han gav sig på polackerna, ryssarna, fransmännen, danskarna o.s.v. också.
Mao nöjde sig inte med att ”bara” förtrycka kineserna, han gav sig på
koreanerna och tibetanerna också. Ho Chi Minhs efterträdare nöjde sig inte med
att ”bara” förtrycka vietnameserna, de gav sig på kambodjanerna och laotierna
också. O.s.v.
Därför kan det mycket väl ligga i ett fritt lands
intresse att gå i krig mot en diktatur. Men inte alltid. Det beror på.
Det ligger och låg i USAs intresse att kriga mot
diktaturer som utgör ett hot mot USAs egen säkerhet. Det hade t.ex. legat i
USAs intresse att befria Sovjetunionen efter det att Nazityskland hade
besegrats under Andra världskriget. Om den Röda armén hade gjort motstånd hade USA helt enkelt ha kunnat
slakta Röda armén med atombomber. USA hade ju fortfarande ”monopol” på
atombomben, i slutet av 1940-talet. Det hade räddat USA från hotet med
kärnvapenutplåning, som Sovjetunionen senare utgjorde - och det hade
dessutom räddat miljontals oskyldiga människor från slaveri och massmord
världen runt. Det hade också legat i USAs intresse att gå i krig mot diktaturen
på Kuba på 1960-talet. Castros diktatur utgjorde ett konkret hot mot USAs
säkerhet - eftersom Castro kunde låta mäktigare förbrytarregimer, som
t.ex. Moskvaregimen, och dessutom terroristgäng, använda Kuba som bas för
operationer mot USA - vars territorium låg endast ett hundratal kilometer
över havet. Men det låg ingalunda i USAs intresse att kriga mot
Nordvietnam bara för att rädda Sydvietnam.
Men det var just därför (förutom utav maktbegär)
som Kennedy och Johnson valde att gå i krig i Vietnam. Kennedy och Johnson var
anhängare av den altruistiska moralläran. Den moralläran säger ju att en
handling är moraliskt OK, närhelst den inte främjar det egna intresset.
Så presidenterna Kennedy och Johnson skickade aldrig in amerikanska trupper i
Kuba för att störta Castro, eftersom det skulle ha legat i USAs eget
intresse - och de, d.v.s. Kennedy och Johnson, skulle ha fått
skuldkänslor av att ha låtit USA handla på ett egennyttigt sätt! Däremot kände de
på sig att det var helt OK att offra tusentals unga amerikaners män i Vietnam,
just p.g.a. att det inte låg i USAs intresse! De kände att det var en
moraliskt god handling eftersom handlingen ifråga inte låg i USAs eget
intresse.
Sådan är altruismens dödliga inflytande. Altruismen är
dödens moral - och kollektivismen är altruismen omsatt i politiken.
Både USAs presidenter och Nordvietnams härskare resonerade att medborgarna
hade en moralisk skyldighet att offra sig för sitt land i ett blodigt krig.
Och både USA och kommunisterna praktiserade en
kollektivistisk politik i Vietnam. Båda var motiverade av nationalismen,
en av varianterna av kollektivismen. Nationalisterna Kennedy och Johnson ville
öka USAs ”prestige”, och därmed sin egen prestige, i världens ögon -
genom att göra det egna landet till världens polisman. De nationalistiska
kommunisterna ville öka Vietnams "nationella prestige", genom att
demonstrera att landet visst kunde trotsa västländerna, och att västländerna
inte skulle vara förmera bara för att de var rikare och mera civiliserade än
Vietnam.
Och både USAs ledare och Vietnams ledare var även
motiverade av maktbegär på köpet. För att öka sin egen makt över det
amerikanska folket ville Kennedy och Johnson lura amerikanerna till att offra
sig för sin nation. President Kennedy är ju berömd för att i sitt invigningstal
ha yttrat de bevingade orden ”Fråga inte vad ditt land kan göra för dig. Fråga
vad du kan göra för ditt land.” För att förmå amerikanerna att just offra sig
för sitt land behövde Kennedy och Johnson ett krig. När ett land befinner sig i
krig, då brukar ju landets ledare ha möjligheter att öka sin makt genom att
apellera till medborgarnas patriotism och offervilja. Så Kennedy började att i
smyg få USA intrasslade i Vietnamkonflikten. Det ena ledde till det andra och
under Johnson drogs USA in i ett regelrätt krig (Det var på sätt och vis tur
för Kennedy att han mördades innan Vietnam-kriget hade hunnit bli en belastning
på hans rykte och genmäle!). Kommunisternas maktbegär var uppenbart. De ville
ha så många undersåtar i sin diktatur som möjligt. Så de nöjde sig inte med att
”bara” erövra och förtrycka den norra delen av Vietnam. De ville ha Sydvietnam
också. Och senare använde de sig av Pol Pots massmord som en ursäkt för att ge
sig på Kambodja också.
Notera kollektivisten Myrdals inversion av moralen.
När en diktatur ger sig på ett friare land - som då de nordvietnamesiska
kommunisterna gav sig på Sydvietnam - då kallar han det för ett
”befrielsekrig”. Men när ett relativt fritt land, som USA, försökte rädda det
lilla inslag av frihet som fanns kvar i Sydvietnam från att utplånas av
kommunistisk totalitarism - då kallar Myrdal det för ”aggression” och
”imperialism” (och ”imperialism” förutsätts vara liktydig med ondska -
vilken idé utgör en annan, egalitär irrlära).
Missförstå mig inte. Jag anser att USA felade i Vietnam.
Men inte av de orsaker som Jan Myrdal gör gällande.
Jan Myrdal fördömer USA, världens friaste land någonsin,
p.g.a. USAs dygder och förtjänster - inte p.g.a. dess´ (många) brister. Myrdal
gör ner USA just p.g.a. att landet är fritt, och därmed utgör ett
hinder för hans dröm om att hela världen skall förslavas av kommunister
och/eller av nationalister.
Jag är istället kritisk mot USA p.g.a. landets brister.
USA är tyvärr inte fullständigt fritt och kapitalistiskt. Dagens USA är en blandekonomi,
d.v.s. landet är en blandning av kapitalismen (vilket är bra) och av såväl
fascismen som socialismen (vilka båda är dåliga). USAs befolkning har blandade
premisser. Å ena sidan tycker de att man har rätt att sträva efter sin egen
lycka. Å andra sidan tycker de att man har en skyldighet att offra sig för sina medmänniskor. USA står och väger mellan å ena sidan egennyttan/individualismen och å
andra sidan altruismen/kollektivismen.
Jan Myrdal vill tippa balansen - i USA och hela
världen runt - mot altruismen/kollektivismen. Jan Myrdal är ond -
därför att han har så konsekvent fel, och därför att han mycket väl vet
vad han vill. Nämligen att förstöra. Att främja döden. (Vilket annat motiv
skulle kunna förklara att han ännu idag försöker försvara, eller åtminstone
ursäkta, Pol Pot-regimen?).
Det är livsviktigt att svenskarna upptäcker Jan Myrdals
motpol – Ayn Rand. Jan Myrdal är en särdeles konsekvent förespråkare av
altruismen och kollektivismen. Ayn Rand var en särdeles konsekvent förespråkare
av egennyttan och friheten.
Vad Ayn Rand hade att säga om kollektivismen kan du läsa
om i böcker som Urkällan (The Fountainhead på engelska) och Och Världen Skälvde
(Atlas Shrugged på engelska) .
Tänk på att dåliga, kollektivistiska idéer endast kan
bekämpas med bättre idéer.
No comments:
Post a Comment