Another great site

Om du gillar min blogg, då kommer du antagligen att gilla den här sajten - http://www.aynrand.org/ .



Om du tycker att mina åsikter är tankeväckande, och undrar var du kan djupare utforska dem rekommenderar jag att du läser Ayn Rands idéroman, Och världen skälvde. Du kan köpa denna roman här - http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9175665565 .

Kolla min ezine - www.radikalen.se .

Tuesday, March 24, 2009

Svenskarna förespråkar slaveri!

En opinionsundersökning avslöjade nyligen [Jag skrev ursprungligen detta debattinlägg på våren av år 2009 för publicering på debattsajten Newsmill.] att en majoritet av det svenska folket förespråkar slaveri! 63 procent of folket sade sig nämligen vilja behålla den obligatoriska värnplikten. Och att tvinga någon att utföra en tjänst, genom att hota med att sätta honom i fängelse om han vägrar – det är ju slaveri per definition.

Man kan invända att värnplikten finns till för ett gott ändamål. Nämligen för att försvara landets frihet. Men det förhållandet utgör ingen ursäkt. Det finns nämligen hur många ”goda ändamål” som helst som skulle kunna användas som ursäkt för slaveri.

Min hyresvärd, Stockholmshem, skulle kunna säga till mig att ”Det är ett gemensamt intresse av att gården och trapphuset blir städade - så om inte du ställer upp och ägnar varje lördag åt att städa dem, då kommer vi att säga upp ditt hyreskontrakt så att du blir bostadslös”. Min granne skulle kunna säga till mig ”Det är ett samhällsintresse att jag, din granne, ska kunna jobba - och det finns just nu en svår brist på daghemsplatser, så du måste ställa upp och passa mina ungar flera timmar i veckan. Annars klagar jag till myndigheterna”. Miljöknuttarna skulle kunna säga till mig ”Vi har ont om arbetskraft till landets arbetskraftsintensiva ekologiska jordbruk. Så du måste ägna en månad varje sommar åt att jobba på ett ekologiskt jordbruk, med bara mat och husrum som ersättning. Annars polisanmäler vi dig för att skada miljön”.

Och mycket riktigt, det har redan hörts förslag i samhällsdebatten om att värnplikten skall utökas och bli till en ”samhällstjänst”. Samhällstjänst. Smaka på det ordet. Snart kanske folk tvångsrekryteras till vården och omsorgen!

Förutom de uppenbara moraliska argumenten mot värnplikten finns det faktiskt också ”praktiska” argument mot den där värnplikten. Det föreslagna slaveriet kommer att göra det lättare för politikerna att föra orättfärdiga krig. Det går alldeles utmärkt att få tag på tillräckligt många frivilliga rekryter till ett rättfärdigt krig. Det hade t.ex. inte varit något problem för USA att få tag på frivilliga soldater för att bekämpa Hitler och Hirohito. Massor av unga amerikaner satte så pass högt värde på friheten att de var villiga att strida för den under Andra världskriget till priset av att riskera livet på slagfälten.

Men det hade nog varit omöjligt för President Johnson att trappa upp Vietnamkriget, om han inte hade tillåtits att införa obligatorisk värnplikt. Tänk! Hur många unga amerikanska män hade farit till Vietnam på 1960-talet av egen vilja? Frivillighet ifråga om militärtjänstgöring skulle alltså ge oss ett starkt skydd mot att få olämpliga krig på halsen.

Om vi avskaffar den svenska värnplikten blir det genast svårare för våra svenska politiker att föra in oss in i altruistiska krig, som inte angår oss, som t.ex. den i Afghanistan.

Vi måste mota Olle i grind. Vi måste avskaffa värnplikten nu - och förklara för folk att den utgör en form av slaveri. Och vi måste förklara för svenska folket att slaveri överhuvudtaget ej är acceptabelt i ett civiliserat samhälle. Och vi måste saga alldeles bestämt nej till tankarna - som faktiskt cirkulerar - om att vi ska rädda välfärdsstaten genom att införa ännu mera slaveri i Sverige, i form av "samhällstjänst"!

No comments:

Post a Comment